در نقد و بررسی کتاب فارسی کلاس سوم ابتدایی به محاسن و معایبی بر می  خوریم که از نظر

 من محاسن آن خیلی بیشتر از معایب آنست؛بنابر این من به نقاط قوتی که در این کتاب با آن

 بر خورد کردم، می پردازم.

در حوزه ی یادگیری زبان و ادبیات فارسی،علاوه بر رویکرد عام در برنامه ی درسی که همان فطرت

گرایی توحیدی و پرورش دانش آموزان بر اساس فطرتشان و رساندن آنها به قرب الهی و رسیدن به

حیات طیبه است ،ما رویکرد جزئی تری نیز داریم و چیزی نیست مگر دست یابی دانش آموزان به

مهات های زبانی که خوشبختانه در کتاب فارسی کلاس سوم که امسال تالیف شده به مهارت های

چهار گانه زبان به خوبی توجه شده است.

مهارت های زبانی عبارتند از

1-مهارت گوش دادن

2-مهارت سخن گفتن

3-مهارت خواندن

4-مهارت نوشتن


-مهارت گوش دادن را در بچه ها از فارسی کلاس اول دنبال می کنیم ولی در این کتاب به گامهای مهم از جمله تمرکز به متن شنیداری –درک اطلاعات صریح متن شنیداری – به خاطر سپردن سیر رویداد های متن شنیداری-تلفیق اطلا عات خود با متن شنیداری تقویت شده است و تمام این مراحل را دانش آموزان در تمرینات گوش  کن و بگو که از درس 11 به بعد است،تمرین می کنند.

-مهارت سخن گفتن –برای اینکه بتوانیم پیام خود را به دیگران منتقل کنیم باید خوب صحبت کنیم و این مهارت در کتاب در فعالیتهای نگاه کن و بگو از درس1تا درس 8 که هم قوای بصری و هم گویایی آنان را تقویت می کند،هم چنین فعالیتی تحت عنوان( صندلی صمیمیت) که این فعالیت از درس

9 به بعد آغاز می شود که مهارت سخن گفتن در جمع را تقویت می کند.منظور از صندلی صمیمیت

می تواند صندلی معلم باشد که با لفظ صمیمیت یک بار عاطفی به موضوع می دهد،بنابر این بچه هاارتباط بیشتری با آن بر قرار می کنند.

-مهارت خواندن-از جمله مهارت های زبانی است که متا سفانه معلمین ما اکثرا آنرا  همان خواندن

درست و بدون غلط معنا می کنند کما اینکه انتظاری که در ارزشیابی از خواندن دارند نیز در همین

حد می باشد،و اگر دانش آموزان ما در آزمونهای بین المللی پرلز موفق عمل نکردند یکی از علت های

آن همین موضوع است.خواندن علاوه بر درست و صحیح خوانی متن و رعایت لحن و آوای مناسب

شامل درک متن نیز می شود که خوشبختانه در این کتاب بخوبی به آن توجه شده است در غالب تمریناتی

چون درست و نا درست....درک مطلب....درک و دریافت.... وفعالیتهای تکمیلی....................

که در این تمرینات گامهای خواندن از جمله تقویت تمرکز خوانداری-درک اطلاعات متن-رسیدن به

استنباط-تلفیق اطلاعات متن-تفسیر اطلاعات متن و....................مطرح شده است.

ایجاد عادت به مطالعه صامت خوانی،چیزی که دانش آموزان ما تقریبا با آن بیگانه اند،در این کتاب

به خوبی تقویت شده است همینطور عادت به خواندن متن طولانی، که در تمرین های بخوان و بیندیش خیلی خوب دنبال شده است.

-مهارت نوشتن-یکی دیگر از مهارت های زبانی است که باز هم بیشتر در غالب رو نویسی ،این تمرین

غیر فعال و عذاب آور برای دانش آموزان انجام می گرفت،(به یاد سیاه مشق هایی که خودمان در زمان

دانش اموزی انجام می دادیم ....)اما جای بسی امید و خوش حالی است که در تمرین های متنوع و جذاب کتاب نوشتاری این ضعف کامل پوشانده می شود.

تمرینات خوشنویسی...هنر و سر گرمی....و مهمتر از همه بند نویسی از این جمله اند.بند نویسی در کلاس سوم مانند طیف وسیعی است که یک سر آن در درس اول و سر دیگر آن در درس آخر کتاب

است.که از ساختار بند شروع کرده و کم کم به مراحل بالاتر می رسد.

علاوه بر نگرش ویژه به مهارت های زبانی،این کتاب نقاط قوت دیگری نیز دارد از جمله-تعداد درس ها کمتر شده و معلم زمان کافی برای انجام فعالیتها خواهد داشت.

اما از نقاط ضعف این کتاب می توانم به تصاویر اشاره کنم از جمله تصویری در رابطه با کانون پرورش فکری کودکان که برای دانش آموزان کاملا مشخص نیست.

بهتر بود از حکایات و ضرب المثل های بیشتر و ملموس تری استفاده می شد تا دانش آموزان با فرهنگ غنی از آن بیشتر آشنا شوند.

در آخر از مولفان این کتاب تشکر کرده و برایشان آرزوی توفیق می کنم.